FESTIWAL WSPÓŁCZESNEJ MUZYKI IMPROWIZOWANEJ W ZIELONEJ GÓRZE

27-28 październik 2005

galeria BWA w Zielonej Górze we współpracy z fundacją TNS z Gdańska

Zdzisław Piernik - tuba, tuba preparowana; Michał Górczynski - klarnet, bas-klarnet, saksofon tenorowy, flety; Tomasz Szwelas Szwelnik - pianino preparowane, gitara preparowana, elektronika, keyboards/fortepian; Marek Rogulus Rogulski - trąbka preparowana, kontrabas, saksofon tenorowy; Michał Gos - perkusja

Dzień pierwszy: muzyka swobodnej improwizacji Dzień drugi: improwizacja do utworów m.in. Zdzisława Piernika, Krzysztofa Knittla, Bogusława Scheffera

Dwudniowy festiwal zaprezentował twórców realizujących idee sonoryzmu we współczesnej muzyce improwizowanej. Gwiazdą festiwalu był Zdzisław Piernik, wirtuoz tuby, jeden z prekursorów tego nurtu w muzyce polskiej i światowej. Zaproszeni na festiwal wykonawcy akcentują przede wszystkim brzmieniowe i sonorystyczne aspekty muzyki. Przyjęcie takiej koncepcji twórczej sprawia, że artyści chętnie sięgają po nieortodoksyjne techniki gry na instrumentach. Stosują oryginalne techniki artykulacji dźwięku i preparację instrumentów.

na zdjęciu powyżej, od lewej: Szwelas, Piernik, Gos, Rogulus

Dla prezentowanego nurtu charakterystyczny jest brak zainteresowania rytmem, transem i tonalnością, które są tak charakterystyczne dla innych nurtów improwizacji, np. dla klasycznego jazzu lub muzyki yassowej.

W tym ruchu muzycznym jest nawiązanie do ciągle żywej, światowej tradycji awangard muzycznych. Polscy muzycy przywołują tu między innymi dokonania Evana Parkera, Petera Kowalda czy też Alexa von Schliepenbach.

Współczesna muzyka swobodnej improwizacji jest otwarta w formie. Zawiera w sobie wielki potencjał w osiąganiu tego, co niedefiniowalne, nieuchwytne i Nieznane. W osiąganiu tego, co wymyka się werbalnemu opisowi, a co, w swej metodzie twórczej jest bezpośrednią reakcją na "impulsy nieskończoności".

 

Zdzisław Piernik (ur.1942) - tuba, tuba preparowana, improwizator i kompozytor.

Absolwent P.W.S.M w Warszawie. Jeden z najwybitniejszych wirtuozów tuby. Uznawany za prekursora i twórcę polskiego sonoryzmu.

Jako solista wziął udział w kilkuset koncertach symfonicznych oraz kameralnych. W latach 1974-78 współpracownik Teatru Narodowego w Warszawie, 1983-88 Teatru Narodowego w Łodzi. Od 1983 roku związany również na stałe z pracą pedagogiczną. Brał udział w Międzynarodowych spotkaniach Muzycznych w Bayreuth (1971-74), a także festiwalach m.in. Warszawska Jesień (od 1972), w Witten (1977), Kolonii (1977, 1979), Darmstadt, Los Angeles (1978), Bourges (1978), Sztokholmie (1979, 1981), Salzburgu (1978, 1987), Lizbonie (1982), Waszyngtonie (1983), Metz (1984). Ponad to ma na swoim koncie trasy koncertowe i nagrania w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Szwecji, Japonii i U.S.A. Od 1978 roku jest stałym reprezentantem Polski w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Tubistów (U.S.A.).

Na twórczość Zdzisława Piernika składa się zróżnicowany repertuar koncertowy, od własnych transkrypcji dzieł dawnych mistrzów po najnowsze zdobycze awangardy. Utwory dedykowali mu m.in. M.Borkowski, B.Scheaffer, A. Dobrowolski, W. Szalonek, A. Krzanowski, K. Penderecki, M.Stachowski, K.Knittel, W.Kilar, B.Amman, F.Grillo, P.Lacher, R.Haubenstock-Ramati.
Obecnie po kilkuletniej przerwie w wykonywaniu muzyki awangardowej Zdzisław Piernik powraca na sceny światowe współpracując również z młodszym pokoleniem muzyków improwizujących (m.in. S. Janicki, M. Górczyński. A. Izdebski, M. Rogulski, T. Szwelnik, M. Gos)

 

Michał Górczyński w 2003 r. ukończył studia w klasie klarnetu Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 1998 r. z zespołem Trio Michała Górczyńskiego otrzymał wyróżnienie na I Festiwalu Muzyki Folkowej "Nowa Tradyc-ja", wraz z możliwością nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Od 1999 r. współpracuje z artystami związanymi ze światem teatru (Lech Jankowski, Magdalena Smalara, Artur Lis i jego Teatr Plastyczny "Makata") i muzyki (Paweł Mykietyn). Występował m.in. na Warszawskiej Jesieni pod batutą Jacka Kaspszyka oraz jako solista
z zespołem De Ereprijs, z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Interesuje się awangardą i performancem; pracował z takimi artystami, jak Peter Kowald, DJ Scanner, Andrzej Izdebski, Zdzisław Piernik, John Edwards, Peter i in. Ma na swoim koncie trzy pozycje płytowe: Boys Band Trio "Curvatura Grande" (2000), Pink Freud "Zawijasy" (2000) oraz Górczyński/Piernik "Energa one" (2001). W latach 2001 i 2002 odbył z zespołem Boys Band Trio tournées koncertowe po Rosji, dając koncerty w Jarosławiu n. Wołgą, Moskwie i Petersburgu.
Od 1998 r. rozwija własną koncepcję survival performance, opartą na Manifeście Energistycznym. Koncepcję tę realizuje w swojej działalności performerskiej (występy na festiwalach: Gdynia Summer Jazz Days, Żądło, Fortalicje, festiwal-performance w Szentendre, występy w galeriach: Spiż 7, Eufemia, Dom Plastyka, Kotłownia). Propaguje również idee improwizacji w formie wykładów, promujących koncepcję Manifestu. Od 2002 r. rozwija działalność w dziedzinach związanych z poezją (muzyka do tekstów A. Achmatowej, I. Mangera, L. Najdusa,
W. Blake'a, św. Jana od Krzyża, poezji japońskiej oraz współczesnej poezji polskiej), muzyką etniczną (zestawienia instrumentów ludowych z klasycznymi), performancem (projekt na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej) oraz muzyką współczesną (jest członkiem zespołu Kwartludium).

 

ROGULUS X SZWELAS und GOS

Zespół stanowią muzycy - kompozytorzy. Świadomość brzmienia muzycznego jest tym punktem, z którego wynika sposób podejścia muzyków do materii muzycznej. Rezultatem tego jest stosowanie przez muzyków nieortodoksyjnych technik gry na instrumentach oraz koncentracja na brzmieniowych i sonorystycznych aspektach muzyki. Zespół wspólnie stwarza akustyczne jakości energetyczne wykorzystując rzadkie techniki artykulacji dźwięku i preparacji oraz eksperymentuje w obszarze współczesnych form wyrazu. Muzyka, zwłaszcza na koncertach, charakteryzuje się żywiołowością, ekspresją i temperamentem. Inwencja poszczególnych muzyków biorących udział w projekcie decyduje o ostatecznym charakterze utworów, które wykraczają poza tradycyjne rozumienie aranżu, harmonii i konwencji muzycznej. Artyści czerpią tu nawet z doświadczeń sztuki preformance. W tym przypadku muzycy zespołu nie są wykonawcami w potocznym tego słowa znaczeniu ale raczej jest to grupa niezależnych twórców spojonych duchową intencją kanalizującą się w zdarzenie muzyczne. Zespół brał udział w wielu koncertach i festiwalach w Polsce i zagranicą. Muzycy Rogulus i Szwelas są ponadto założycielami niezależnej wytwórni nagraniowej "TNS Records RXS".

Zespół koncertuje od roku 2000. Muzycy zespołu koncertowali na licznych festiwalach, festiwalach m.in: Europejskim festiwalu współczesnej Muzyki improwizowanej w Gdańsku, Gdynia Sumer Jaz Days, Warsaw Sumer Jazz Days, Electronic jazz festiwal w Warszawie, Warszawska Jesień, Jena Jazz Thuringen festiwal w Niemczech, Art. Agenda w Sztokholmie, SKIP festiwal w Petersburgu w Rosji i wielu innych.

Marek Rogulus Rogulski Urodzony w 1967 w Gdańsku. Gra na trąbce, saksofonie tenorowym i kontrabasie. komponuje

Od 1993r realizuje autorski projekt pt: "Machina MaGhica". Posiada własną koncepcję użycia dźwięku - (technika inwokacyjna) opisaną w tekście: "O obrotach ciał wewnętrznych". Na sposób gry wpłynęły wieloletnie ćwiczenia w lesie ze zwierzętami.
W roku 1998 brał udział w warsztatach muzyki improwizowanej prowadzonych przez Petera Kowalda. Założył i od 1992 prowadzi Fundację TNS i Galerię Spiż 7. Razem z T. Szwelnikiem jest współzałożycielem niezależnej wytwórni nagraniowej TNS Records RXS . Jest współliderem "Rogulus X Szwelas Project" oraz gra w "Rogulus X Szwelas und Gos". Grał także w formacji "Art Rhythmic" oraz w duecie "Izdebski i Rogulski" oraz Michał Górczyński i Rogulus. W przeszłości prowadził zespół "Tysiąc Najjaśniejszych Słońc". Współpracował z "Mazzoll & Arhythmic Memory", "Bassisters Orchestra", "Lud Hauzą" "Ścianką". Współpracował m.inn. ze Zdzisławem Piernikiem, Peterem Kowalem, Yuriyem Yaremczukiem, Mazzollem, Mikołajem Trzaską, Jackiem Olterem, Andrzejem Izdebskim, Wojtkiem Mazolewskim, Michałem Gosem, Sławkiem Jaskułke. Grał na koncertach w Polsce i za granicą.

Tomasz Szwelas Szwelnik Urodzony w 1972 r. w Warszawie. Jest dyplomowanym inżynierem dźwięku. Studia kończył na Politechnice Gdańskiej. Specjalizuje się w grze na instrumentach klawiszowych oraz komponuje.

Jest muzykiem eksperymentującym, nastawionym głownie na proces twórczy związany z improwizacją, podejściem sonorystycznym do materii dźwiękowej, preparacją brzmień oraz instrumentów muzycznych. W grze kieruje się przede wszystkim ciekawym brzmieniem oraz intuicją improwizatorską często wykraczając poza tradycyjne pojęcia harmonii i rytmu. Obecnie realizuje się w nowo utworzonym przez siebie studiu eksperymentalnym, w którym oddaje się pasji tworzenia brzmień i dźwięków oraz kreowania autorskich projektów muzycznych. Jest współzałożycielem formacji "Rogulus X Szwelas Project", współtwórcą grupy "Rogulus X Szwelas und Gos", współzałożycielem niezależnej wytwórni nagraniowej "TNS Records RXS", współautorem duetu muzyczno-poetyckiego "Laboratorium oniryczne DUODENUM". Gościnnie współpracował z zespołami Multiwitamina i Łoskot. Wielokrotnie realizował muzykę filmową oraz uczestniczył w koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą

Michał Gos Urodzony w 1974 - perkusja, instrumenty perkusyjne. komponuje

Eksperymentując z dźwiękiem wykorzystuje do gry nie tylko firmowe zestawy perkusyjne i perkusjonalne, ale również nagłośnione przedmioty (krzesła, popielniczki, beczki, wieszaki itp.). Swą muzyczną drogę rozpoczął od gdańskiej sceny alternatywnej, występując z wieloma zespołami rockowymi i jazzowymi. Michał Gos prezentuje własny i bardzo wszechstronny styl gry na perkusji. W tym roku prezentował się w autorskim projekcie na tegorocznym festiwalu Warszawska Jesień. Ma na swoim koncie współprace z takimi muzykami jak: Tomasz Gwinciński, Andrzej Izdebski, Peter Kowald, Assiff Tsahar, Jacek Majewski, Wojtek Mazolewski, Piotr Pawlak, Mikołaj Trzaska, Ryszard Tymon Tymański, Olgierd Walicki i inni oraz koncerty na wielu liczących się imprezach w kraju (także na festiwalach, m.in. Warszawska Jesień, Malta w Poznaniu, Yass-no i Feta w Gdańsku, Gdynia Summer Jazz Days, Warsaw Summer Jazz Days, Przystanek Woodstock) i zagranicą (Jena Jazz Thuringen, Festiwal im. Sergieja Kuriohina w Moskwie, SKIP wPetersburgu, Art Genda w Sztokholmie). Obecnie uczestniczy w dwóch projektach z warszawskim gitarzystą Andrzejem Izdebskim- Sonus Akrobata i Boys Band Trio . Ponadto współtworzy zespół Rogulus X Szwelas und Gos oraz trio z Asią Charchan i Piotrem Pawlakiem. Na koncie swym Gos posiada także liczne realizacje dla radia i telewizji.

na zdjęciu powyżej, od lewej: Gos, Górczyński, Piernik, Rogulus